HIKMAH SENYUMAN





Seringkali kita akan di landa perasaan yang bercampur-baur seperti resah,sedih, marah, dan gembira dalam kehidupan sehari-hari. Tidak kira apa- apa pun perasaan yang melanda ketika itu ,sentiasa ukirkan senyuman kerana senyuman mempunyai hikmahnya yang tersendiri.


SENYUMAN SEBAGAI SEDEKAH .
Bertapa beruntungnya mereka yang menjadikan sedekah sebagai amalan harian . Sedekah dapat menggikis sifat tamak dan bakhil dalam diri .Sedekah tidak semestinya dalam bentuk harta benda atau wang ringgit , bahkan senyuman merupakan sedekah . Seperti mana yang telah di riwayatkan dari Ahmad ;
Daripada Jabir Bin Abullah r.a katanya ; Rasullah SAW bersabda , “ Tiap- tiap perkara yang makruf menjadi sedekah . Antara perkara yang Makruf itu ialah hendaklah engkau (semasa ) bertemu dengan saudaramu ( sesama anak Adam ) biarlah dengan dengan muka yang manis dan ( kalau ada yang meminta air ) hendaklah engkau tuangkan timba mu ke dalam bekas yang di bawanya .” 

Amat mudah untuk mendapat pahala melalui sedekah, hanya perlu bermanis muka atau senyum . Mengapakah kita berasa suka untuk menguntum senyuman kepada saudara seagama dan juga berlainan agama ? sedangkan hal ini yang di tuntut oleh agama . Bolehkan kita memaksa diri kita untuk tersenyum ?? Kajian telah menunjukkan bahawa walaupun kuta memaksa diri untuk senyum , namun otak kita akan tertipu dan akan menghasilkan hormon kegembiraan . Hal ini akan menyebabkan kita mahu terus tersenyum lagi . Tidaklah kita kira berasa rugi andainya kita tidak menguntumkan senyuman ?? Hal ini demikian kerana kita terlepas untuk mendapatkan pahala walaupun dengan cara yang paling mudah .
SENYUMAN SEBAGAI TERAPI . 


Joseph Addison berkata , “ what sun shine to flowers .Smiles are to humanity .“ Senyuman merupakan kurniaan Allah SWT yang hebat kerana mampu memberikan kebahagiaan kepada orang lain dan ketenanggan kepada diri sendiri , apabila menjadikan senyum sebagai terapi yang sangat berkesan. Antara praktis yang paling mudah untuk di lakukan untuk tersenyum termasuklah dengan mengimbau memori indah atau dengan melihat gambar si kecil bayi .
Tidak kurang juga yang menyatakan senyuman itu awet muda . Mungkin juga ada kebenaran di sebalik penyataan ini . Hal ini demikian kerana apabila kita senyum, otot – otot di sekitar muka akan teggang .Hal ini akan melambatkan proses penuaaan melalui kenduran otot muka. Bahkan , senyumlah ketika anda sedang bersedih atau marah kerana anda akan rasa lebih tenang dan mampu berfikir dengan lebih rasional . Oleh itu, apa di tunggu lagi ? Senyumlah sekarang !! 

 
DEWAN SISWA OKTOBER 2010

No comments:

Post a Comment